Mediatheorie is theorievorming rond de betekenis van mediaproducten.
Er zijn heel verschillende soorten theorieën. Hieronder vind
je een duidelijk overzicht met de betekenissen.
Injectienaald theorie
De massamedia kan met 1 stap grote invloed uitoefenen op de individuele lezer. Hierbij wordt gedacht dat de mens geen eigen mening en wil heeft en dat zij dit op laten leggen door de media. Dit komt door het stimulus respons denken. Ze laten zich dus leiden door prikkels die van buitenaf komen. Gedrag dat goed was werd beloond en gedrag dat niet goed was werd afgestraft. Een voorbeeld is waarbij organisaties boodschappen als het waren in de hoofden van de ontvangers spoten. Alle mensen die de boodschap ontvangen hebben reageren allemaal op dezelfde manier. Deze theorie komt totaal niet over met de werkelijkheid.
Two-step flow theorie
Hierbij wordt eruit gegaan van actieve media gebruikers. Iemand die de krant veel leest komt in aanraking met bepaalde boodschappen en deze persoon gebruikt de informatie om invloed uit te oefenen op mensen die dit medium helemaal of bijna niet lezen. Dit zijn opinieleiders.
Multi-step flow theorie
Hierbij gaat het niet om een iemand dus de opinieleider maar om meerdere mensen die in aanraking komen met de boodschap en dit doorgeven aan anderen. En deze mensen geven het weer door aan anderen enz.
Injectienaald theorie
De massamedia kan met 1 stap grote invloed uitoefenen op de individuele lezer. Hierbij wordt gedacht dat de mens geen eigen mening en wil heeft en dat zij dit op laten leggen door de media. Dit komt door het stimulus respons denken. Ze laten zich dus leiden door prikkels die van buitenaf komen. Gedrag dat goed was werd beloond en gedrag dat niet goed was werd afgestraft. Een voorbeeld is waarbij organisaties boodschappen als het waren in de hoofden van de ontvangers spoten. Alle mensen die de boodschap ontvangen hebben reageren allemaal op dezelfde manier. Deze theorie komt totaal niet over met de werkelijkheid.
Two-step flow theorie
Hierbij wordt eruit gegaan van actieve media gebruikers. Iemand die de krant veel leest komt in aanraking met bepaalde boodschappen en deze persoon gebruikt de informatie om invloed uit te oefenen op mensen die dit medium helemaal of bijna niet lezen. Dit zijn opinieleiders.
Multi-step flow theorie
Hierbij gaat het niet om een iemand dus de opinieleider maar om meerdere mensen die in aanraking komen met de boodschap en dit doorgeven aan anderen. En deze mensen geven het weer door aan anderen enz.
Zwamvlokmodel
Bij het zwamvlokmodel wordt er juist gepubliceerd over de onderwerpen waarover de mensen al praten zodat het makkelijk de aandacht van mensen trekt.
Use and Gratification
in deze benadering wordt er gekeken op welke manier de media voor iemand nut en voordeel kan opleveren. De media heeft vier functies:
Bij het zwamvlokmodel wordt er juist gepubliceerd over de onderwerpen waarover de mensen al praten zodat het makkelijk de aandacht van mensen trekt.
Use and Gratification
in deze benadering wordt er gekeken op welke manier de media voor iemand nut en voordeel kan opleveren. De media heeft vier functies:
- nieuws
- meningen
- kennis
- amusement
Kritische mediatheorie
Media zijn niet kritisch ze komen niet op voor het lot van de massa maar juist voor de bovenklasse.
Agenda setting theorie
Als media een lange tijd over een bepaald onderwerp adverteert dat dan de mensen vanzelf over dit onderwerp gaan praten. Men kan er alleen niet achter komen op welke manier het onderwerp besproken zal worden.
Kritische mediatheorie
Media zijn niet kritisch ze komen niet op voor het lot van de massa maar juist voor de bovenklasse.
Agenda setting theorie
Als media een lange tijd over een bepaald onderwerp adverteert dat dan de mensen vanzelf over dit onderwerp gaan praten. Men kan er alleen niet achter komen op welke manier het onderwerp besproken zal worden.
Media-factors
Scala (sociaal) psychologische, sociologische en technische aspecten hebben invloed op mens en maatschappij.
Scala (sociaal) psychologische, sociologische en technische aspecten hebben invloed op mens en maatschappij.
Media-invloed
Er is aandacht voor de zintuigelijke aspecten. Door de (nieuwe) media gaan wij ‘anders’ kijken.
Er is aandacht voor de zintuigelijke aspecten. Door de (nieuwe) media gaan wij ‘anders’ kijken.
Kenniskloof
Als er meer media is dan zullen de mensen met een hogere sociaal-economische status de informatie sneller verwerken waardoor ze over meer kennis beschikken dan de mensen uit een lagere sociaal-economische status.
Als er meer media is dan zullen de mensen met een hogere sociaal-economische status de informatie sneller verwerken waardoor ze over meer kennis beschikken dan de mensen uit een lagere sociaal-economische status.
Cultural indicators
Effecten van de massamedia worden bepaald door de betekenissystemen van de dominante massamedia.
Effecten van de massamedia worden bepaald door de betekenissystemen van de dominante massamedia.
Dat waren ze dan, alle mediatheorieën op een rijtje! Ik hoop
dat je het interessant vond.
Tot de volgende keer.
Groetjes, Emily
Geen opmerkingen:
Een reactie posten