maandag 6 januari 2014

Mediaontwikkeling in mijn leven

Hallo lezers! Vandaag ga ik het hebben over de mediaontwikkeling in mijn leven. In de laatste paar jaar is er veel veranderd in de media. Lees hieronder hoe de mediaontwikkeling in mijn leven is verlopen.

Vanaf mijn geboorte heb ik verschillende soorten media meegemaakt. Dit zijn onder andere cassettebandjes, cassetterecorders, cd’s en MSN Messenger. Vroeger luisterde ik vaak cassettebandjes op mijn cassetterecorder. Een paar jaar erna kreeg ik een cd-speler waar ik toen cd’s mee afspeelde en toen ik 12 was ging ik voor het eerst gebruik maken van MSN Messenger. Ik chatte met alle leerlingen uit mijn klas van de basisschool. Deze media zie je nu niet of nauwelijks meer.
In mijn jeugd heb ik veel tijd doorgebracht op MSN. Dit was toen heel erg populair. Iedereen had MSN en deed dit dagelijks. Op een gegeven moment is dit verdwenen.
De cassettebandjes en cassetterecorders zijn veranderd in cd’s en cd-spelers. MSN Messenger is vervangen door WhatsApp, wat je kunt downloaden op je Smartphone. En cd’s zijn vervangen door digitale muziek. Ik weet nog dat mijn eerste telefoon een simpele Nokia was. Hiermee kon je bellen, sms’en en 3 spelletjes spelen. Tegenwoordig is alles dus veel elektronischer.  Vroeger waren er nog geen smartphones waar je mee kon internetten, computers waar je muziek op kon downloaden of smarttelevisies waarmee je kon internetten. Tegenwoordig groeien kleine kinderen al op met de nieuwste smartphones. Ze weten al vanaf jongs af aan hoe deze smartphones werken, waar je spelletjes kunt downloaden, hoe je liedjes kunt downloaden enzovoort. Er worden in deze tijd weinig cd’s gekocht en geluisterd. Iedereen download muziek op internet of via je smartphone. De muziek wordt voornamelijk afgeluisterd via een portable speaker.


De media-explosie heeft verschillende kenmerken: de opkomst van meerdere communicatiemiddelen, de groei van het aanbod en de diversificatie van producten en boodschappen, het verdwijnen van het klassieke onderscheid tussen interpersoonlijke communicatie en massacommunicatie, de digitalisering van de media, de uitbreiding van de zintuigelijke ervaring en de groei van het aantal communicatiespecialismen. Er zijn vele benaderingen van het communicatiebied mogelijk, al naar gelang je het accent legt op de intentie van de zender, de effectiviteit van het zenden of de wederkerigheid van het contact.

Mijn voorbeelden hebben heel veel kenmerken van de media-explosie.

Vorige week heb ik vooral van de volgende media gebruik gemaakt: mijn iPhone, mijn laptop en de televisie. Op mijn iPhone maak ik vooral gebruik van WhatsApp, E-mail en verschillende social media.
Op mijn laptop maak ik vooral gebruik van internet, Word, Excel, Powerpoint en nog een paar tekstverwerkers. Op de tv kijk ik alleen series, programma’s en het nieuws.

Vorige week ben ik naar Tessa haar verjaardag geweest. Dit is voor mij een vorm van consumptie van entertainment. Ik vind verjaardagen erg leuk om naar toe te gaan!


In mijn volgende blog ga ik het hebben over de verschillende mediatheorieën.
Tot de volgende keer.

Groetjes, Emily

Geen opmerkingen:

Een reactie posten