Vanaf mijn geboorte heb ik verschillende soorten media meegemaakt. Dit zijn onder andere cassettebandjes, cassetterecorders, cd’s en MSN Messenger. Vroeger luisterde ik vaak cassettebandjes op mijn cassetterecorder. Een paar jaar erna kreeg ik een cd-speler waar ik toen cd’s mee afspeelde en toen ik 12 was ging ik voor het eerst gebruik maken van MSN Messenger. Ik chatte met alle leerlingen uit mijn klas van de basisschool. Deze media zie je nu niet of nauwelijks meer.
In mijn jeugd heb ik veel tijd doorgebracht op MSN. Dit was toen heel erg populair. Iedereen had MSN en deed dit dagelijks. Op een gegeven moment is dit verdwenen.
De cassettebandjes en cassetterecorders zijn veranderd in cd’s en cd-spelers. MSN Messenger is vervangen door WhatsApp, wat je kunt downloaden op je Smartphone. En cd’s zijn vervangen door digitale muziek. Ik weet nog dat mijn eerste telefoon een simpele Nokia was. Hiermee kon je bellen, sms’en en 3 spelletjes spelen. Tegenwoordig is alles dus veel elektronischer. Vroeger waren er nog geen smartphones waar je mee kon internetten, computers waar je muziek op kon downloaden of smarttelevisies waarmee je kon internetten. Tegenwoordig groeien kleine kinderen al op met de nieuwste smartphones. Ze weten al vanaf jongs af aan hoe deze smartphones werken, waar je spelletjes kunt downloaden, hoe je liedjes kunt downloaden enzovoort. Er worden in deze tijd weinig cd’s gekocht en geluisterd. Iedereen download muziek op internet of via je smartphone. De muziek wordt voornamelijk afgeluisterd via een portable speaker.
De media-explosie heeft verschillende kenmerken: de opkomst
van meerdere communicatiemiddelen, de groei van het aanbod en de diversificatie
van producten en boodschappen, het verdwijnen van het klassieke onderscheid
tussen interpersoonlijke communicatie en massacommunicatie, de digitalisering
van de media, de uitbreiding van de zintuigelijke ervaring en de groei van het
aantal communicatiespecialismen. Er zijn vele benaderingen van het
communicatiebied mogelijk, al naar gelang je het accent legt op de intentie van
de zender, de effectiviteit van het zenden of de wederkerigheid van het
contact.
Mijn voorbeelden hebben heel veel kenmerken van de
media-explosie.
Vorige week heb ik vooral van de volgende media gebruik
gemaakt: mijn iPhone, mijn laptop en de televisie. Op mijn iPhone maak ik
vooral gebruik van WhatsApp, E-mail en verschillende social media.
Op mijn laptop maak ik vooral gebruik van internet, Word, Excel, Powerpoint en nog een paar tekstverwerkers. Op de tv kijk ik alleen series, programma’s en het nieuws.
Op mijn laptop maak ik vooral gebruik van internet, Word, Excel, Powerpoint en nog een paar tekstverwerkers. Op de tv kijk ik alleen series, programma’s en het nieuws.
Vorige week ben ik naar Tessa haar verjaardag geweest. Dit
is voor mij een vorm van consumptie van entertainment. Ik vind verjaardagen erg
leuk om naar toe te gaan!

In mijn volgende blog ga ik het hebben over de verschillende mediatheorieën.
Tot de volgende keer.
Groetjes, Emily
Geen opmerkingen:
Een reactie posten