Elke dag bereiken ons allerlei berichten via de massamedia. Onder de massamedia vallen de krant, tv, radio, boeken, film, muziek en internet.
Massacommunicatie is een speciale vorm van communicatie die zich onderscheid door haar eenzijdigheid. Dit komt door de verschillende aspecten: groot, heterogeen en anoniem gehoor.
Groot gehoor staat voor het sturen van massacommunicatieboodschappen naar een grote groep. Als zender is het onmogelijk om boodschappen naar individuele leden te sturen. Hierdoor valt de mogelijkheid tot een weerwoord weg.
Heterogeen gehoor wil zeggen dat massacommunicatieboodschappen worden aangeboden aan een grote groep mensen die niets met elkaar gemeen hoeven te hebben.
Anoniem gehoor betekend dat de ontvanger geen bekenden zijn
van de ontvanger.
Andere aspecten van massacommunicatie zijn publiekelijk,
snel en vergankelijk.
Wel heeft de beïnvloeding van media een positieve en
negatieve kant.
Negatief is bijvoorbeeld dat kinderen worden gepest via social media en hierna zelfmoord gaan plegen. Vroeger had je namelijk nog niet dat er allerlei dingen over jou op internet gezet konden worden. Tegenwoordig hoor je veel meer over cyberpesten.
Negatief is bijvoorbeeld dat kinderen worden gepest via social media en hierna zelfmoord gaan plegen. Vroeger had je namelijk nog niet dat er allerlei dingen over jou op internet gezet konden worden. Tegenwoordig hoor je veel meer over cyberpesten.
Een positieve kant is dat wij als mensen veel meer weten
door internet. We kunnen informatie opzoeken wat we bijvoorbeeld graag willen
weten. Als iemand iets zegt kunnen we alles na checken via internet. Internet
is snel. Je hebt iets veel makkelijker en sneller opgezocht via internet dan
via een encyclopedie.
Vaak heb je het niet door maar mensen beïnvloeden elkaar. Bijvoorbeeld als je een nieuwe app op je smartphone hebt, wil je dit met andere mensen delen. Die mensen nemen ook een kijkje en gaan de app downloaden. Dit gaat hetzelfde met tv programma’s, e-shopping, enzovoort!
Vaak heb je het niet door maar mensen beïnvloeden elkaar. Bijvoorbeeld als je een nieuwe app op je smartphone hebt, wil je dit met andere mensen delen. Die mensen nemen ook een kijkje en gaan de app downloaden. Dit gaat hetzelfde met tv programma’s, e-shopping, enzovoort!
Bedankt voor het lezen! Ik hoop dat jullie het interessant
vonden.
Groetjes Emily
Geen opmerkingen:
Een reactie posten